קופסה שחורה נפתחת – על פיטר האמיל בהופעה ב ת”א.


בפנים: הווה מטושטש ונוסטלגיה לא מזיקה.


1983 – קטע אחד בתכנית הרדיו 'רוק פלוס' הספיק לי להחליט שאני הולך להופעה של האמיל בקולנוע דן. הפורמט הקשה – קלידים או גיטרה וסקסופון יחד עם מורכבות הקטעים וגילי הצעיר גורמים לכך שאני לא שורד בהופעה מעבר למספר קטעים. אבל הזרע נטמן אז .
דצמבר 2008 – כמו בטקס טוהרה דתי, האמיל עולה לבמה לבוש כולו בלבן, מתישב ליד הפסנתר ובחיוך בריטי אדיב נעים והחלטי הוא מראה לקהל דף "זה הסט ליסט להיום" הוא אומר ובכך מבקש למנוע כל בקשה לקטע כזה או אחר. "רק אני אחליט אם לשנות.. בכל מקרה אין כאן אף קטע שבוצע אמש" (הייתי רק בהופעה השניה) . ככה זה כשיש לך כמה מאות שירים לבחור מהם.Scorpio

"You dont have to say a thing
the silence is sweet
we've been together today
in a way we might never repeat."


הצלילה מתחילה ב 'Dont tell me' הקדורני מ 1982 ותמשיך בשורת שירים מורבידיים, קודרים, על אהבות מסתימות, חיים תת-הכרתיים, בדידות, נשים מוכות, מוות, עוד מוות, שואה וזכרון, התאבדות ומימד הזמן האוזל הקיים בהרבה שירים של האמיל. בחלק מהקטעים תבצבץ תקווה והשלמה, בין אם זה בלחן קליט או מפויס או במשפט בקטע הנמצא כאור בקצה. הפורמט חשוף ועירום – פסנתר או אקוסטית וקול. האמיל רחוק מאיכות נגינה על שני הכלים אבל זה ממש ממש לא העניין הרי. באיזשהוא שלב באמצע ההופעה מזהה האמיל את הכיוון של הערב והאוירה באולם ומעיר שזה הופך להיות לערב רציני. "זה בסדר מצידי , אני מקווה שגם מצידכם".
בטח שבסדר .

"In the darkroom I am a dealer in space and time….
When all memory is mellowed,
when the photograph is yellowed,
still it never lies.
"

הקטעים על הגיטרה נשמעים יותר חדים ומהלכים על הקצוות. קיוויתי שהוא יהיה יותר במרכז עם המיתרים מאשר לראות בעיקר את גבו ליד הקלידים… ההפרעה הקטנה מועפת לתוך ארובת רידינג כשהוא מקליד
את 'Faculty X' ה מהמם מ 1979 ואת 'A Way Out' מ 1988 על אדם ההולך לסיים את חייו .

"Out, out, going for the bale-out,
no parachute above you.
Out, out…you'll not feel the fall-out."


ההופעה נחתמת ב 'Still Life' , קטע קלאסי של VDGG. זהו? לא! האמיל עולה להדרן ואומר שמחר ימלאו לביתו הקטנה 21 שנים ואז היא נחשבת רשמית כאדם בוגר ולו מאותה סיבה אין נחיצות יותר כמבוגר. אני מיד חושב על 'Autumn' שנכתב כשהאמיל היה בן 28 ב 1976 , ללא ילדים עדיין כנראה , ובו ראיה כואבת ובוגרת על פרידה בין הורים לילדים. אך האמיל מפתיע כאן ומוותר על "קלאסיקה" וצולל לקרקעית אלבומו האקוסטי והמינורי מ 1986 'And close as this' משם הוא מבצע את הקטע הנועל 'Sleep Now' שיר ערש לתינוקת שמקבל משמעויות לאחר ההקדמה המילולית .

"Sleep now:
another day in your young lives is done,
go to sleep now
Ttomorrow brave new worlds
will surely come,and trouble deep;
you're such a wonder, such a mystery to me."


המילים פשוטות, נקיות, צלולות. אני שומע את זה ואולי כהורה לילדוֹת קטנות אני יותר מזדהה. תחושה מתעבה בגרוני ואני נרגש, מתקשה לנשום .

"Somewhere
your future friends are lying as you are
and your lovers
right now are only crying babes in arms
oh, the world turns under our feet,
our lives are passing by
in our sleep."
|מילים |   צלילים

כ"כ יפה. לתדהמתי קולו של האמיל נשבר ממש בסוף הקטע ובקול חנוק מבכי עם הפסקות בין המשפטים שנותרו, הוא מסיים את ההופעה. קידה מהירה ונבוכה לקהל והוא נמלט נרגש מהבמה. לא מרגיש לי שזה קרה לו בעבר. הסוף הזה מותיר אותי מופתע ומפורק. מה שהרגשתי בתחילת הקטע היה באוויר , היה בהאמיל .
אחרי ההופעה אני מצטרף לכמה בודדים שמחכים לו בסבלנות לחתימה על אלבומים. לא הבאתי הפעם.. רק רציתי לראות אותו לעוד כמה שניות לוודא שהוא בסדר או משהו.. שהזכרון יהיה הדיבור החיכני והמבריק של האיש הצנוע והמורכב הזה. מאד שונה מהאינטנסיביות על הבמה.
יום לפני ההופעה שמעתי שהוא התארח בחנות "קצת אחרת" בת"א שנמצאת בדיוק במיקום של "בית התקליט" (המיתולוגית..) משנות ה 80 .
אז ב 1984 בביקורו השני הוא גם בא להתארח בחנות ואני נער, הייתי שם וצילמתי. התמונה השמאלית מההופעה.

פיטר האמיל, ת”א 1984.פיטר האמיל, ת”א . 1984

התרת קישורים :

ערך מושקע בויקיפדיה  (עברית)אתר רשמי \  עשרה אלבומים פלוס

וגם ראיון מ 1992 בשפופרת:

תגים: ,

להשאיר תגובה

