שירלי קוֹנס – 'מחוץ לתמונה'

החושך הוא רק צל. ה איפי של שירלי קונס שיצא השנה הוא יצור מופת אגדי מוזר וייחודי. לאחר שמיעות רבות של  השירים בתוך כל היופי והמורכבות הדבר שבלט לי הוא הדואליות.
כמו בעטיפה היפה של האיפי גם השירים מלאים בתנודות בין אור לצל, קבלה ודחייה, ישירות וחידה ולהט גדול בתוך מעטה קריר. אפילו בשם שירלי קוֹנס יש את התנודה הזו שבעצם היא מהות תנועת הכל.

על כל ה איפי שורה רוח מטרידה וחידתית הנובעת מהחיבור בין הלחנים לקול הייחודי של קונס שכמו נפרש ונשאר סגור, למילים המתוחות כוילון המתעסקות גם (להרגשתי) בכמיהה לא מושגת, זרות בתוך המוּכר  ועולם פנימי  מפותל. דימויי הטבע בכל הקטעים רבים – שקיעה, שמש, יער כפר ופרפרים שמספרים כנראה על אהבת טבע אמיתית וצלולה אך בה בעת משמשים כמין אוטופיה ניגודית למסרים החבויים ומורגשים בקטעים.

שישה עולמות באיפי שנפתח ב 'סירה' –  קטע אקוסטי וזורם עם מילים מדויקות כסכינים עדינות שעדיין משאירות את המאזין\ה הוגה ותוהה במשמעותן. אחד השיאים של האיפי המדגיש את יכולת ההלחנה המורכבת של קונס. "אומץ רב לאמר מילים פשוטות".
'אדונים' העוקב הוא לכאורה הקטע הפחות אישי אם כי מכיל משפט כניסה כ "מה לי בלנו" המהפנט. מעמדות, מדרגות וסגור-פתוח בכותרת הכפילות. הלחן המשוטט כמו מרכך את כוונת המילים (או שלא) תצויין (גם כאן) נגינת החשמלית של ערן זמיר הנהדר.
'מחוץ לתמונה' שיר הנושא, הוא מסיבה טובה מאד כזה. אחד הקטעים היותר טובים ששמעתי בעברית באלפי השנים האחרונות למרות שנולדתי אמש. קטע שנבנה באמנות רבה מפתיחה איטית וסבלנית לגיטרות וקולות רקע חתרניים דרך מעברי מנהרה יפים. הקטע הזה מחייב ציטוט נרחב יותר מתוכו :
"קיבלנו בדיוק את מה שביקשנו
אבל לא ביקשנו את מה שרצינו
חבל"
השפעות של PJ או דברים דומים ניכרים בקטע 'איפה את' שהוא קטע רוק סוחף ויוצא דופן באיפי. ערן זמיר מרהיב בחשמלית ממסור דרך שטיח ועד (כאילו) קופצנות אורינטלית. זמן לא יפתור את החידה. "צרעות או חמורים".
השכבות השונות גם ב'היער הזה' הקפיצי. יער, אוויר, שביל, שמש , אך העיניים מתכסות והמלח מסנוור.
הקפיץ ממשיך להידרך במשפט הנועל "בואי נלך לטייל מתחת לצל בוא לא" הפונה להוא והיא בו זמנית, כי מראה, חלק מחזירה וחלק מגלה.
הקטע האחרון באיפי 'בקרוב בכפר' הוא גם האקוסטי והישיר שבו ומדבר לנמענת (?) המופיעה ברבים משירי הקונס (ולא רק באיפי). סיום כמו מפוייס המחצין את הצד האביבי שביוצרת ולא רק במובן הדימויי.

אין דבר יפה מאור ראשון. שירלי קונס באיפי הבכורה מתגלה כמשוררת ומלחינה ייחודית עם אכויות רבות ולא שכיחות כלל. פולק-רוק הוא איכשהוא הסגנון הכי קרוב להגדרה, אך גם מראה עד כמה הכללות והגדרות יכולות להיות מטעות ושטחיות.
לא בכדי יש איזכור רב של המילים 'אור' ו'צל' בשירים . כמו צלמת רגישה המתעדת על נייר דק גמיש אך חזק תחושות ותמונות שככל שנביט בהן נבחין בעוד פרט והקשר. בתוך התמונה.

~~~~

קישורים :

שירלי קונס – 'מחוץ לתמונה' לשמיעה הורדה וקניה באתר Bandcamp.

מייספייס. – עם קטעים רבים נוספים.

וגם – קליפ לשיר 'הד נשימתֵך' (לא מה איפי) :


מודעות פרסומת

תגים:

תגובה אחת to “שירלי קוֹנס – 'מחוץ לתמונה'”

  1. כרטיסים חינם לשירלי קונס, יום חמישי, לבונטין 7. « אפרכסת Says:

    […] המילים ומבנה השירים שלה  הם, ובכן, רבים וטובים כבר כתבו לפנינו עד כמה כל אחד מהמרכיבים הללו ביצירתה […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: