מסור, דבש, קפה שחור. (על) שלום גד והיהלומים – 'תל אביב תל אביב'

האלבום לשמיעה קניה והורדה.

הכתיבה כאן היא נסיון לכתוב על חלק מהאלבום כשההצלחה שלי לנסח למילים את שאני חושב ומרגיש היא חלקית מאד ואולי טוב שכך. בפער הזה נוצרים וזורמים אותם דברים נסתרים המרכיבים יופי.

שלום גד באלבומו החדש מתחיל לפרוט את שירו המופלא 'המצב' מתוך ' שירי ארץ ישראל ' לתוך טרילוגיה אלבומית ש 'תל אביב תל אביב' היא הראשונה בהם. הלקוניות לכאורה בשם האלבום נשארת פשטנית חלקית  כששם העיר מוכפל לשם ההאצה אולי או סיבה שובבית אחרת (ים סביב של א"ס). באופן מדהים שאני מסרב להתרגל אליו , גם כאן יש 12 קטעים מעולים, מרגשים, חותכים, מתוקים, מעוררים המהווים יצירת מופת נוספת חצי שנה בלבד אחרי 'שירי ארץ ישראל' שבלב עגול אני יכול לאמר שהוא בין האלבומים הנפלאים ששמעתי מעודי.

האלבום מורכב כאמור מ 12 מדורי נפש המרכיבים מעין מסע-סרט המתחיל עם הגעת האמן ל תל אביב מלא תמימות ותקווה כשבתרמילו "פֵּרות ודברי מאפה" . . (איזה יופי) והתפכחות מהירה כשאת תל אביב הוא לא מוצא. המוזיקה מהירה קריסטלית וקליטה. . אולי הלהיט של האלבום במובן "ההוא" , אבל על להיטים אחר כך. הקטע השני 'קח אותי להלוויה' הוא אולי מהבוטים של גד מילולית יחד עם הגיטרה המנסרת של שאולי, אם כי גם כאן ההלוויה אולי כמטפורה והקול התנכי של גד כאן לוקח את הקטע למחוזות אחרים.

"היא תעלה לך קרבן במטבח הישן
ואם תבוא ותריח את העשן
אל תיבהל, אל תיבהל
בסוף אתה תאהב את הטעם "

'בני אדם' הוא שיר פולק עברי כפי שלא שמעתי מעולם, באווירת בלהה שהשאלה אם הסיפור הוא בין הוא והיא בעיר,  או בין הוא ותל אביב נשארת בעיני פתוחה. התאורים בקטע חזקים ומודגשים , גם בגלל הניגוד לרכות קולו של גד . השילוב של הכינור כאן צרוף.
השיר ששמעתי הכי הרבה עד כה מהאלבום הוא כנראה 'במו ידיי' . גד ממשיך לנסות הגייה ולחנים נהדרים ולא צפויים . קצת יותר מארבע דקות מופתיות של מונולוג למומו דימיוני (או שלא), עם כל החדות והחמלה שיש בטקסט. הלחן במיוחד בקטע עם הקולות קורץ ל בֶּק עם עין סגורה.
'הלהיט' הינו שיר בלחן קליט ויפהפה שמסתתרת בתוכן מין נוגות רגשית לטינית אפילו.. המשפט " אל תשפוט על הלהיט " המחסיר את המילים 'את' או 'פי'  נתקע בראשי וממגנט אותי לקטע הזה שוב ושוב ושוב ושוב. גאוני . עניין השיוך של הקטע לכותרת האלבום נסתרת בעיני ולא משנה . .

"זמר מחפש מתופף 
הוא נוסע, הוא עף, הוא רוכב 
הוא חוצה את היער בחושך 
וצועד אל תוך הנהר "


החיפוש שקיים הרבה בשירים של גד מופיע  גם ב 'מתופף מחפש להקה' באופן מצחיק וסוריאליסטי. הקול של גד קצת נבלע במיקס עם הגיטרות של שאולי, מה שמגביר את ההזייה , הכמהון והטשטוש.
 'ציפור נדירה' מחשמלת שנסון לדיסטורשן הרמוני. התחושה הסוריאליסטית מהקטע הקודם ממשיכה כאן  לתוך אווירת סרט אורבני-אפוקליפטי (כל הקטעים בחציו השני של האלבום) כשאני חושב שתל אביב לא זכתה עדיין לאסופת שירים כה יפה וצבעונית  עד כה, גם אם ההקשר עקיף.
אחרי צמד השירים האלה מגיעים ארבעת השירים האחרונים שבראשי יש חיבור וקשר הדוק ביניהם. 'חייב לעבוד' המשופע בתיאורים "ארציים" יפהפיים ( "אני הגעתי לעיר עם מקוש על הגב ופנס על המצח ..") עם מוזיקת געגועים שמיימית ומלאת תשוקה לחיים פותחת את העיר והלב . ב'שלג' (עוד שיר עם שם תשבצי) יש השתתפות חיננית של קאמי מלץ ואלי דראי  כשגד ממש מלחין סצנה בבית קפה ממחזמר או סרט . איש חכם טוען כי יש כאן ציטוט או השפעה מ"מטריות שרבורג" סרטו של ז'אק דמי מ 1964.

"אצלי בכיס יושבים צפופים
מפה אחד לחמישים
מצפן שבור ודרכון בלי שם
וכמה סלעים שאספתי איתי "

אורבניה, אופנוע וגיטרה חשמלית בדהירה סוחפת מהפנטת ופואטית על אופנוע רגע לפני הקתרזיס המציאותי בסוף , בקטע בלחן נשגב. האלבום שנפתח עם בוא האמן לתל אביב מסתיים בצמד המילים "חייב לעבוד", אם כי גם כאן השאלה על איזה עבודה מדובר .

גד אורז את האלבום הנפלא הזה בדף אינטרנטי בלבד , עם "עטיפה" מטרידה משהו עם צילומי שכבות, ים תל אביבי ו(כמעט) פרסומת לבירה . . כשיצוינו גם היהלומים הכוללים את אלי שאולי הנהדר, אלי דראי וגיל פדידה.

המוזיקה של שלום גד היא לגבי מהדברים היפים , רוחניים ורלוונטיים שיש. מסוג הסיבות ששווה לחיות עבורן ( יש עוד ) וכשגד כמו מזרקה יצירתית מנפיק אלבומים בתדירות כזו בשנתיים האחרונות הצורך שלי כמאזין למוזיקה מאושר מאד.


עם ובלי קשר – התמונה שמעל צולמה בצרפת ע"י Henri Cartier Bresson  צלם שידע להנציח רגעים באסתתיקה נדירה ללא שימוש במניפולציות צילום , אלא בתכנון מקום המצאו ועיתוי הצילום (גם) .

מודעות פרסומת

תגים:

3 תגובות to “מסור, דבש, קפה שחור. (על) שלום גד והיהלומים – 'תל אביב תל אביב'”

  1. Menahem David Says:

    יפה מאוד

  2. zaphodit Says:

    אני דווקא חשבתי ש"תל אביב תל אביב" הוא על משקל "ניו יורק ניו יורק". וגם: שלום כמעט אף פעם לא משתמש בדימויים, אבל משתמש המון במטאפורות. וגם: תודה, זה מאוד יפה.

  3. Menahem David Says:

    הממ אני הייתי הולך לכיוון של בילאדי בילאדי במובן שהאמן רואה בתל אביב – מולדת שרשית שלו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: